Udbygning E45 fase 4

No items found.

Udbygning E45 fase 4

Udbygning E45 fase 4

Udbygning E45 fase 4

KJØLHEDE arkitekter har som underrådgiver til Rambøll bistået Vejdirektoratet i udbygningen af motorvejsanlægget fra Vejle N til Skanderborg S i faserne 3 og 4. I fase 4 er der arbejdet videre med udformning, indpasning og detaljering af en række udbygget tilslutningsanlæg (TSA) med udgangspunkt i designprincipperne fra fase 3, herunder terræn, beplantning, jordbalanceberegninger, biodiversitetskriterier, mm.

Vi har som arkitekt og æstetisk rådgiver på projektet haft et overordnet og særligt fokus på at indpasse det tekniske anlæg i landskabet, så vej og tilstødende arealer flettes naturligt sammen og ligeledes understøtter de større landskabelige eller urbane træk langs og på tværs af strækningen.

Biodiversitet har også haft et særligt fokus, så motorvejsudvidelsen i mindre grad vil påvirke som barriere for smådyr, fugle, insekter og lokale plantearter, men snarere fungerer som en korridor, der kan sikre spredning på tværs af landet, hvor større agerdyrkede områder ellers kan være uegnede til føde, som gemmesteder eller at trives og vokse i.

Hvidblomstrende danske arter af træer og buske, såsom en griflet hvidtjørn, slåen, skovæble, almindelig hæg, mirabel og pil giver en tidlig føderessource for mange arter.

Åbne områder med hjemmehørende og lokalt forankrede blomster, græsser samt anden lavere beplantning er til gavn for mindre dyr og bestøvere.

Opsamling af vand i synlige mæandrerende render giver ly og fugtighed til nogle arter, samt drikkeressource for især fugle og insekter.

I forbindelse med anlægsfasen opgraves sten; her bør de mest velegnede sten placeres i mindre stenbunkere, som gemmested og varmested, samt til vandopsamling og overvintringsmulighed for bl.a. padder, firben, sommerfugle, biller, m.fl.

De sydvendte skråninger fanger varmen fra solen og er gode for mange vekselvarme dyr, f.eks. sommerfugle og firben. Vilde bier har mulighed for at grave redegange.

TSA 55, Horsens Nord
I kvadranterne friholdes området tættest E45 for træer og beplantes med lavere græsser for at bevare udsynet til broen som portmotiv. Skråningsfladerne langs til- og frakørslerne plantes med relativt tætstående træer. Beplantningen er med til at forstærke oplevelsen og sløre skråningsfladen.

TSA 56a, Horsens Vest
Med henblik på at iscenesætte den landskabeligeoplevelse af passagen af den brede Hansted Ådal, man som trafikant vil mødeumiddelbart efter TSA 56a på vej mod nord, genetableres dele af den høje ogtætte beplantning som en visuel overgang fra indsnævring til åbning. En ’grønport’, der vil forstærke trafikantens oplevelse af Hansted Ådal bådetopografisk og beplantningsmæssigt.

TSA 57, Hatting
Efter samme princip som ved tilslutningsanlæg 55, friholdes kvadranterne i området tættest E45 for træer, men beplantes med lavere græsser og blomster for at bevare udsynet til bromotivet. Skråningsfladerne langs til- og frakørslerne beplantes med relativt tætstående træer, men friholdes langs vejen. Der skabes mindre lysninger i træbeplantningen.

TSA 58, Hedensted
Terræn er formgivet, så rampeanlægget fremstår mere organiske og mindre tekniske. Kvadranterne beplantes med trærækker i et bundtæppe af vilde engblomster. De snorlige trærækker følger motorvejsstykkets passage af den omgivende erhvervspark og landskabsstrategien for denne med parallelt forskudte visuelt slørende træbeplantninger og småbakkede for arealer.

TSA 59, Hornstrup
Anlægget ligger i overgangen mellem det urbane, Vejle og det ‘åbne landskab’ mod nord, hvor broen samtidig tjener som visuel og fysisk port motiv for trafikanterne både på vej til og fra Vejle. Kvadranterne fremstår som selvstændige markante grønne jordhøje, der beplantes med lokale løvtræer, der med tiden opstammes. Træerne vil fra E45 kunne ses på god afstand og ståtydeligt som grønne ‘velkomstbuketter’ til Vejle by.

Biodiversitet, Jordhåndtering, Regnvandshåndtering, Beplantning, Bæredygtighed og Trafikantoplevelse har været særligt belyst.

ÅR

2023-

STED

Vejle N – Skanderborg S

BYGHERRE

Vejdirektoratet

SAMARBEJDE

Rambøll

NØGLEORD

Landskab, jordhåndtering, vandhåndtering, biodiversitet, habitater, lokale arter, spredningskorridor

No items found.